Haberler

Rekabet Kurulu, Softtech Yazılım Teknolojileri Araştırma Geliştirme ve Paz. Tic. AŞ’ye, Yerinde İncelemede Veri Silme İşlemi Nedeniyle İdari Para Cezası Uygulanmasına Karar Vermiştir

Rekabet Kurulu, 21.04.2022 tarihli ve 22-18/301-M sayılı kararı ile “iş gücü piyasasında centilmenlik anlaşmaları yapılmak suretiyle 4054 sayılı Kanun’un 4. maddesinin ihlal edildiği” iddiasına ilişkin olarak Etiya Bilgi Teknolojileri Yazılım Sanayi ve Ticaret AŞ, PIA Bilişim Hizmetleri AŞ, İnnova Bilişim Çözümleri AŞ, NETAŞ Telekomünikasyon AŞ, MAGİS Teknoloji AŞ, Kafein Yazılım Hizmetleri Ticaret AŞ ve RDC Partner Bilişim Danışmanlık ve Teknoloji Hizmetleri AŞ hakkında aynı Kanun’un 41. maddesi uyarınca soruşturma açılmasına karar vermiş olup, 39 teşebbüs hakkında ise kapsamlı inceleme yapılabilmesi maksadıyla Kanun’un 14. ve 15. maddelerinde yer alan “Bilgi İsteme ve Yerinde İnceleme” yetkilerinin kullanılmasına karar vermiştir. 

Bu kapsamda görevlendirilen Kurum personeli tarafından Kanuna uygun olarak, SOFTTECH’te yerinde inceleme gerçekleştirilmiştir. Yerinde inceleme sırasında SOFTTECH’te İnsan Kaynakları Uzmanı olarak çalışan bir personelin bilgisayarında gerçekleştirilen incelemede, yerinde inceleme başladıktan sonra 12:31 ile 12:40 saatleri arasında bazı e-postaların silindiği tespit edilmiştir. Bu duruma ilişkin olarak teşebbüs tarafından özetle;

  • Yerinde incelemede karartılan ya da karartılma şüphesi olan herhangi bir delilin olmadığı, 
  • Silindiği ifade edilen verilerin hepsine yapılan inceleme sonucunda ulaşıldığı,
  • Yerinde inceleme sonunda Kurum personelinin elde edemediği herhangi bir delilin olmadığı, 
  • Silinen e-postaların önemli bir bölümünün yerinde incelemenin konusu ile ilgili olmadığı, 
  • Somut olayda karartılan ya da karartılma şüphesi olan herhangi bir delilin mevcut olmadığı ve silindiği ifade olunan verilerin hepsine yapılan inceleme sonucunda ulaşıldığı dikkate alındığında yerinde incelemenin engellenmesi veya zorlaştırılmasının söz konusu olmadığı, 
  • Teşebbüsün yerinde incelemeyi kolaylaştırmak adına süreç boyunca çaba sarf ettiği, 
  • Çalışanlarına, yerinde incelemenin başladığı ve bu süreçte hiçbir cihazdan herhangi bir verinin silinmemesi konusunda ivedi ve açık bir bilgilendirme yapıldığı, 
  • Kurum personeline gereken tüm yardımın sağlanması konusunda çalışanlara açık talimat verildiği, uzaktan çalışan personellerin e-posta verilerine uzaktan erişim konusunda gereken şifre ve kullanıcı adları temin edildiği, 
  • SOFTTECH’in 4054 sayılı Kanun’un kendisine yüklediği sorumluluğun bilincinde olarak yerinde incelemenin zorlaştırılması veya engellenmesi olarak algılanabilecek her türlü iş ve işlemden özenle kaçındığı, 
  • Yerinde inceleme sırasında telafi edilen silme işleminin temel nedeninin, teşebbüsün kontrolü dışında, teşebbüs bünyesinde kıdemli olmayan bir görevde çalışan İnsan Kaynakları Uzmanının yaşadığı stres ve panik olduğu, 
  • Çalışanın, özel hayatlarına dâhil mahrem sayılabilecek bilgilerinin üçüncü kişilerce ele geçirileceği yönünde istemsiz bir panik duygusuna kapılmasının son derece insani olabileceği, 
  • Bahsi geçen Teşebbüs çalışanının çeşitli e-postalarını silmişse de bu silme işlemini incelemeyi engelleme kastıyla yapmadığı, 
  • Teşebbüsün yerinde inceleme esnasında silme işlemi yapılmaması gerektiğine yönelik olarak ivedi bir şekilde, öncelikle yönetici seviyesindeki çalışanlarına, akabinde bütün çalışanlarına uyarı e-postası gönderdiği, ancak bahsi geçen çalışanın ilgili uyarı e-postasını görmeksizin e-posta silme işlemini gerçekleştirdiği 

İfade edilmiştir. 

Tüm bu açıklamalardan sonra, somut olaya ilişkin Kurul değerlendirmesi ise aşağıdaki gibi olmuştur. 

Kurul tarafından, 4054 sayılı Kanun’un “Yerinde İnceleme” başlıklı 15. maddesi ile aynı Kanun’un “İdari Para Cezası” başlıklı 16. maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde “yerinde incelemenin engellenmesi ya da zorlaştırılması” halinin teşebbüslere idari para cezası verilmesini gerektiren hallerden biri olarak sayıldığı belirtilmiştir. 

Yerinde inceleme yetkisinin, 4054 sayılı Kanun'un ihlal edilip edilmediğinin ortaya çıkarılmasında kullanılan en önemli araçlardan biri olduğu Kurul tarafından vurgulanmış ve yerinde incelemeyle karşı karşıya kalan teşebbüslerin, görevli meslek personeline işyerlerinde geçici çalışma yeri sağlamak konusunda gerekli kolaylığı göstermek; yazılı veya sözlü istenilecek her türlü bilgiyi vermek; defterleri, her türlü evrak ve belgeleri gizli dahi olsa vermek, her türlü mal varlıklarına dair açıklamalarda bulunmak, bu durumları tespit eden tutanakları imzalamakla yükümlü oldukları belirtilmiştir. Somut olayda ise inceleme yapmakla görevli meslek personelinin yapmış olduğu uyarılara rağmen çeşitli e-postaların silindiğinin tespit edildiği ifade edilmiştir. 

Söz konusu kararda Kurul tarafından belirtilen bir diğer husus Kurul’un yerleşik kararlarında da herhangi bir veri silme işleminin başlı başına yerinde incelemenin engellenmesi/zorlaştırılması olarak yorumlandığıdır. Bu noktada silinen verilerin geri getirilip getirilmemesi veya içeriğinin bir rekabet ihlaline doğrudan işaret eder nitelikte olup olmaması dikkate alınmamaktadır. Buna göre somut olayda e-postaların içeriği ve geri getirilerek incelenmesi SOFTTECH hakkında yapılacak değerlendirmeyi etkilememektedir. 

Öte yandan Kurul’ca yapılan bir tespit; kurumsal bir e-posta hesabından, teşebbüse ait verilerin silindiği ve silinen e-postalar arasında yer alan yazışmaların SOFTTECH’in işe alım süreçlerine ilişkin konuları içerdiği ve yürütülmekte olan soruşturma konusuyla bağdaştığının açık olduğudur.

Kurul, teşebbüs tarafından ifade edilen “herhangi bir silme işlemi yapılmaması yönünde çalışanlara gerekli uyarıların yapıldığı” hususuna ilişkin olarak ise böyle bir uyarının yapılıp yapılmamasının teşebbüslerin iç meselesi olduğunu ve yerinde incelemenin engellenmesi/zorlaştırılmasına ilişkin yapılacak bir değerlendirmede göz önünde bulundurulmayacağını belirtmiştir.

Tüm bu tespit ve değerlendirmeler ışığında Rekabet Kurulu’nca; Softtech Yazılım Teknolojileri Araştırma Geliştirme ve Paz. Tic. AŞ tarafından, 02.08.2022 tarihinde yapılan yerinde incelemenin engellendiğine ve zorlaştırıldığına, bu nedenle 4054 sayılı Kanun’un 16. maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi uyarınca 2021 yılı gayri safi gelirlerinin binde beşi oranında olmak üzere adı geçen teşebbüse idari para cezası verilmesine, gerekçeli kararın tebliğinden itibaren 60 gün içinde Ankara İdare Mahkemelerinde yargı yolu açık olmak üzere, karar verilmiştir.

Daha fazla bilgi için bizimle iletişime geçiniz. 

Av. Sibel ÖZTÜRK, LL.M.

[email protected] 

Benzer Haberler